Advies op maat? Vraag een offerte aan

Cyberaanval op olieterminals

Cyberaanvallen nemen toe en hebben dit keer de olieterminals in Nederland hard geraakt.
Een grote aanval was gericht op olieterminals in Europese havens, waaronder Amsterdam en Terneuzen. Zeventien opslaglocaties in Nederland, België en Duitsland hebben een groot probleem met het laden en lossen van olie, waardoor schepen geruime tijd in de wacht moesten staan. Dat meldt beurswebsite ‘Marketscreener’.

Begin februari van dit jaar deed zich weer een criminele aanval voor. Het gaat om twee Duitse bedrijven (Oiltanking en Mabanaft) die sinds zaterdag zijn gehackt, waardoor ze nu met grote logistieke problemen kampen.

Wat van Marketscreener bekend is tot nu toe is dat er zes opslaglocaties van Sea Tank, Oiltanking en Evos in Nederland en België (Antwerpen en Gent) zijn aangetast. Zo’n cyberaanval tast grotendeels de digitale administratie van de terminals aan. Hierdoor loopt het laden en lossen van olie forse vertraging op. Tot nu toe is het nog niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de aanval.

Opslagbedrijf “Evos” zegt dat er alleen in Terneuzen de problemen met vertragingen optreden. De overige terminals in Nederland zijn nog in bedrijf. Evos-woordvoerster Franci Wessels zegt hierover het volgende: “De IT-diensten van onze terminal in Terneuzen zijn verstoord, waardoor de uitvoering enige vertraging heeft”. “Alle operaties gaan op een veilige manier door”. Echter is het nog niet bekend of ‘Evos’ gebruik maakt van een passende cyberverzekering.

Is er sprake van een crimineel motief?

Hoogstwaarschijnlijk zijn de aanvallen gepleegd met een crimineel motief, aangezien het zeker geen “gecoördineerde aanval” lijkt te zijn. Dat meldt het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Alle ontwikkelingen worden continu gemonitord door het NCSC en zal indien nodig verdere actie ondernemen.

Daarnaast is de Federale Overheidsdienst Justitie in België een onderzoek gestart. Ze zijn van plan het incident rond de cyberaanval op Sea-Tank-olieterminals in de havens van Antwerpen en Gent verder te analyseren. Bedrijven in Duitsland geven geen directe mening over de moeilijkheden die ze ondervinden als gevolg van de aanvallen. Ze zeggen alleen dat ‘met beperkte capaciteit’ wordt gewerkt.

Mabanaft (energie en brandstof bedrijf) meldt dat er enkele problemen zijn ontstaan met ‘binnenlandse bevoorradingsactiviteiten’ in Duitsland. Hierdoor is er een onderzoek gestart met behulp van IT-specialisten van (Oiltanking en Mabanaft). Ze beloven dat alle mogelijke middelen zullen worden ingezet om de operaties in alle terminals zo snel mogelijk weer op orde te krijgen.

De terminals hebben geen controle

“Bij best wel wat terminals” is er ondanks de cyberpreventie sprake van een aanval zegt Handelaar Riverlake en volgens senior broker ‘Jelle Vreeman’ hebben de terminals geen controle over hun systemen en kunnen ze geen schepen afhandelen die willen laden of lossen.

Het hoofd van de Duitse tegenhanger van het Nederlandse Nationaal Cyber Security Centrum vindt dat de aanval bij de Duitse terminals niet zo ernstig lijkt te zijn. Toch heeft Europol (Europese Politiedienst) Duitsland ondersteuning geboden bij het onderzoek.

Vanwege de problemen waarmee Duitsland nu wordt geconfronteerd, heeft Shell besloten het olietransport voorlopig naar andere terminals te verplaatsen. Daarnaast is het bedrijf ‘Aral’, dat de meeste tankstations in Duitsland exploiteert, op zoek naar een andere bevoorrading.